Hakkımda

12 yaşımdayken kral arthur ve şövalyelerini konu alan bir romansla tanıştığım lancelot'a aşık oldum. arthur ve lancelot'u daha yakından tanımak istediğim için yıllarca arthur mitolojisi okudum. sonra ingiliz, kelt, iskandinav, dünya mitolojileri, efsaneleri, dinleri derken biraz psikanaliz, biraz karşılaştırmalı mitolojiler, biraz din ve inanç teorilerine bulaştım; şu an derdimi anlatacak kadar freud, jung, eliade biliyorum. bu blog, saydığım konuları karıştırıp çorba yapıyor. afiyet olsun.

16 Mayıs 2007

malleus maleficarum (cadıların çekici)

malleus maleficarum, almanca ismiyle hexenhammer, "cadıların çekici" anlamına geliyor. ortaçağ cadı avları döneminin kült kitabı schlettstadt'taki domoniken manastırı'nın başrahibi olan heinrich kreamer (henry kramer) tarafından, papa viii. innocentius'tan (isme bak) alınan yetkiyle 1486 yılında yazılmış. yaygın olarak ikinci yazar olan ismi verilen jacob sprenger'in gerçekte kitabın yazımına katkıda bulunmadığı ise sonradan belirlenerek ismi kredilerden çıkarılmış, fakat günümüzde bile kitabın yazarları kramer-sprenger olarak veriliyor pek çok yerde.

kitabın cadı takiplerinin vahşileşmesinde önemli bir rolü vardır, zira malleus maleficarum'a dek cadı avları yalnızca yüksek kesim tarafından yapılan bir eylemken, kitabın cadıların eylemlerini oldukça ayrıntılı bir şekilde, en basit rahiplerin bile anlayabileceği bir üslupla tasvir etmesi avcı profilini oldukça genişletir. üstelik takip eden yüzyıllarda başka dillere çevrilmesi, cadı avının başka ülkelere yayılmasına ön ayak olarak cadı katliamı coğrafyasını da büyütmüş olur.

kitabın diğer bir katkısı, insanlarda, cadının cinsiyeti konusunda daha fazla şüphe bırakmayarak kadınların cadılığı konusunda fikir birliği sağlamış olmasıdır; "kadınlar yaradılıştan cadılığa yatkın, zayıf yaratıklardır. şeytan'ın kadınları kandırması daha kolaydır" ifadesi kitapta sık sık tekrarlanır. ayrıntılı tarif edilmiş walpurgis orjilerinde, kadınlar şeytan'la sevişmek için sıraya girmiş aşağılık fahişeler gibi gösterilir. daha önce, cadı kavramını oluşturan temel yazınlar canon episcopi ve magnum decretum volumen tarafından nispeten daha muğlak ve çekingen olarak önerilen bazı motifler (gece süpürgeyle uçmak gibi), maleficarum'da yapılan ayrıntılı tariflerle kesinlik kazanmış, cadı kavramı son derece gerçekçi, algılanabilir hale getirilerek cadıların tespit edilmesi ve avlanması son derece pratik bir hale getirilmiştir.

kitabın ilk bölümünde cadıların amaçları, varlık nedenleri, ikincide ise eylemlerinin ayrıntılı tarifleri anlatılır. üçüncü bölümde ise detaylı bir ceza kodeksi yer alır.

ikinci bölümden bir paragraf, süt büyüsü yapan cadıların pratikleri:
"süt büyüsü yapacak cadılar genellikle kutsal günlerde gece yarısı evlerinin herhangi bir cephesi önünde toplanırlar. bacaklarının arasında süt teknesi olduğu halde büyüyü uygulamak için çömelen cadı, elindeki bıçağı, baltayı veya sivri uçlu bir nesneyi ağaca saplar ve inek memesinden süt sağarmışçasına aynı hareketi baltanın, bıçağın sapına uygular. bir yandan da, her zaman yardımına gelmeye hazır olan şeytanı çağırır. büyü yapılan komşunun ineğinin memelerindeki süt, şeytan tarafından saplanmış nesnenin sapından büyücünün teknesine boşaltılır."

ve birinci bölümden bir iddia:
"femina (lat. kadın), fe (inanç, namus, güvenilirlik) ve minus (eksi) kelimelerinin birleşiminden oluşmuştur."

2 yorum:

Unknown dedi ki...

Bu kitabin turkce cevirisi var mi? Ve nereden bulabilirim? Lutfen yardimci olabilir misiniz?

Unknown dedi ki...

Bu kitabin turkce cevirisi var mi? Ve nereden bulabilirim? Lutfen yardimci olabilir misiniz?